Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokują reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz Adblock, następnie Odśwież stronę
Przejdź do serwisu
adb_popup_graphic

Wieści z rynku

Centralny Port Lotniczy: rząd bliski podjęcia decyzji w sprawie budowy. Gdzie?

Tagi:
lotniska

Budowę Centralnego Portu Lotniczego zarekomendował rządowi Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów (KERM). Nie wiadomo jednak, jak rząd miałby sfinansować to gigantyczne przedsięwzięcie.

Terminal Portu Lotniczego Szymany
Terminal Portu Lotniczego Szymany
Fot.: Mostostal Warszawa SA

O decyzji KERM w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego poinformowała Polska Agencja Prasowa (PAP), powołując się na ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.

"Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ustalił ponad wszelką wątpliwość i konsensualnie podjął decyzję o rekomendacji budowy tegoż portu" - powiedział Adamczyk w czasie konferencji poświęconej oficjalnym wynikom podsumowujących rynek przewozów pasażerskich w Polsce. Min. Adamczyk poinformował, że według średnio optymistycznych przewidywań liczba pasażerów przewidywana jest na poziomie 50 mln w 2030 r., a bardzo optymistycznych - 60 mln. „Ale życie podpowiada, że wzrost liczby pasażerów w stosunku do szacunków, jest zdecydowanie wyższy” – stwierdził min. Adamczyk. Nie chciał jednak ujawnić żadnych szczegółów dotyczących budowy Centralnego Portu Lotniczego. Tłumaczył, że „budowa dużego portu lotniczego to nie jest kwestia dwóch - trzech lat”. Według min. Adamczyka, prawdopodobnie minie nawet 10 lat, nim Centralny Port Lotniczy zostanie dopuszczony do użytkowania. Tyle czasu pochłonie przygotowanie m.in. studium, koncepcji, projektu technicznego, a na koniec sama budowa.

Centralny Port Lotniczy największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej

Więcej na ten temat powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki w czasie konferencji w Ministerstwie Finansów. „Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym” - powiedział Mateusz Morawiecki, którego cytuje TVN24bis (powołując się na PAP). Szef resortu finansów i rozwoju wyjaśnił, że z wieloletnich analiz wynika, że Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Warszawą a Łodzią. Wicepremier ocenia potencjał Centralnego Portu Lotniczego na nawet 180 mln pasażerów. Miałby on obsługiwać m.in. Ukrainę, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie oraz kraje graniczące z Polską od południa. Skąd wziąć pieniądze na budowę Centralnego Portu Lotniczego Problem w tym, że w obecnej perspektywie budżetowej UE nie przewidziano finansowania lotnisk ani krajowych, ani regionalnych. Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński przyznał na spotkaniu z dziennikarzami, że w tej sytuacji rząd musi znaleźć inny sposób finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego. Wicepremier Morawiecki zapewniał, że inwestycja ma mieć charakter komercyjny, więc budżet państwa nie będzie partycypował w kosztach.

Ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano w prognozach

- Po porównaniu danych nie mamy wątpliwości. Polacy z każdym rokiem coraz częściej korzystają z transportu lotniczego. Na przestrzeni ostatnich 12 lat ruch pasażerski zwiększył się niemal czterokrotnie, dlatego ważne jest tworzenie takich warunków, które będą odpowiadały na potrzeby rosnącego rynku przewozów pasażerskich w Polsce – stwierdził minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w czasie konferencji. Polskie porty lotnicze w 2016 r. obsłużyły blisko 34 mln pasażerów, o 12% więcej niż rok wcześniej. Liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów było lotnisko Chopina w Warszawie, z wynikiem 12,8 mln pasażerów (o 1,6 mln więcej niż w 2015 r.) a wśród portów regionalnych, lotnisko Kraków-Balice z prawie 5 mln pasażerów. Aktualna prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego przewiduje, iż rynek w 2030 r. będzie blisko dwukrotnie większy niż obecnie.


Czytaj dalej:
  • 1
  • 2
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
Grupa ZPR Media:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Architektura i budownictwo:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Wideo:
Zakupy:
Miesięcznik: