Innowacyjne rozwiązania na drogach w Polsce

2017-12-04 16:25
Strabag stosuje innowacje
Autor: STRABAG Strabag to przykład innowacyjnej firmy budowlanej. Na zdjęciu kompozytowa warstwa półsztywna nawierzchni zastosowana przez firmę Strabag na MOP odcinka S5 w Morzęcinie

Czy to dlatego, że większość obecnie podpisywanych kontraktów na budowę dróg w Polsce realizowana jest w systemie "projektuj i buduj", więcej teraz pojawia się informacji o nowych rozwiązaniach technicznych i technologicznych. Bo nie chodzi już tylko o to by budować szybko i tanio, ale przede wszystkim nowocześnie, ekonomicznie, o jakości użytkowania gwarantowanej na wiele.

Na przykład Budimex na drodze gminnej w Jędrzejowie ułożył unikalną nawierzchnię drogową z użyciem mieszanki mineralno-asfaltowej (mma). W tej technologii zastosowano granulat asfaltowy w ilości większej niż dopuszcza się obecnymi przepisami, chodzi teraz o udowodnienie, że nie wpływa to na jakość nawierzchni.

Zobacz też: Nowe technologie w budownictwie. Każda firma ma własną ścieżkę innowacji >>

Głośno jest o samoistnie świecącej w nocy nawierzchni, którą firma Strabag zastosowała na ścieżce rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (zastosowane tu luminofory mogą po zmroku emitować kolorowe światło nawet do 10 godzin).

Zobacz też: Czy świecąca ścieżka zrobi światową karierę? >>

Ale to jedyna nowość technologiczna Strabaga. Przy budowie odcinka S5 Korzeńsko – Wrocław firma zastosowała technologię STRABAPHALT®, co w tym przypadku oznacza kompozytową warstwę półsztywną nawierzchni. Technologię zastosowano na ogromnej powierzchni ( to największe w Polsce takie przedięwzięcie) ok. 10 tys. m2 pod miejsca postojowe o zwiększonych obciążeniach, przeznaczone dla autobusów i pojazdów ciężarowych znajdujących się na MOP (miejsca obsługi pasażerów) w Morzęcinie. To rozwiązanie zapewnia połączenie wytrzymałości nawierzchni betonowej i elastyczności nawierzchni asfaltowej oraz krótki czas realizacji prac.

Strabag buduje most
Autor: STRABAG Przy budowie mostu nad baryczą Strabag zastosował metodę nasuwania podłużnego

Przy okazji tej inwestycji Strabag miał jeszcze jedno spektakularne technologiczne wydarzenie. Elementem budowanej drogi był blisko 750-metrowy most nad Baryczą – dwie równoległe estakady mające po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Każda z estakad ma 13 przęseł o rozpiętości od 48 do 80 metrów. Do budowy mostu wykorzystano metodę nasuwania podłużnego. Konstrukcja nośna przeprawy wykonywana była etapami: przy jednym z przyczółków powstawały kolejne segmenty ustroju nośnego, które były łączone z powstałą już konstrukcją, tj. doprężane przy użyciu kabli sprężających, a następnie całość konstrukcji przesuwano na łożyskach ślizgowych za pomocą specjalnych urządzeń hydraulicznych w kierunku drugiego przyczółka. Zastosowane rozwiązanie usprawniło realizację mostu przy jednoczesnym zminimalizowaniu wpływu budowy na Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” oraz czynną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław – Poznań.

Może nie w kontekście budowy dróg, ale warto też przy okazji wspomnieć o Mostostalu Warszawa, który w ramach międzynarodowego projektu badawczego „H-house” (stworzenie zdrowszego środowiska wewnątrz budynków dzięki zastosowaniu innowacyjnych i ekologicznych materiałów), zaangażował się w innowacyjne prefabrykowane panele betonowe, które mogą być wykorzystane zarówno przy nowych konstrukcjach, do wykonywania przegród zewnętrznych, jak również do termomodernizacji istniejących budynków. Ich zaletą jest wysoka izolacyjność cieplna połączona z całkowitą niepalnością.

I oby jak najwięcej takich wiadomości, bo już wiadomo, że w budownictwie również o konkurencyjności firm na rynku zaczynają decydować właśnie innowacje i to na różnych płaszczyznach działalności firm budowlanych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej