adb_popup_graphic

Nasz serwis jest całkowicie darmowy. Pokazujemy reklamy, żeby taki pozostał.

Wyłącz Adblock (lub podobny program) i przeglądaj portal bez ograniczeń.

Przypomnij mi później Odśwież stronę

Raporty i prognozy

Budowa dróg w Polsce – ile pieniędzy do zarobienia w 2017?

Tagi:
drogi Krajowe
,
drogi w Polsce
,
firmy budowlane

Budowa dróg o długości 264 km staje się faktem. Podpisano odpowiednie umowy, a wartość tych kontraktów przekracza 10 mld zł - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Warto dodać, że w 2016 r. oddano do użytkowania 125 km dróg krajowych, które kosztowały łącznie przeszło 5,6 mld zł.

Budowa autostrady A4 od węzła Jarosław Wschód w kierunku Przemyśla
Budowa autostrady A4 od węzła Jarosław Wschód w kierunku Przemyśla
Fot.: Budimex

<p>Monika Czechowska, redaktor Muratorplus.pl</p> Monika Czechowska, redaktor Muratorplus.pl,

Pierwszy program budowy dróg w Polsce − jeszcze mający w tytule autostrady − a ogłoszony w ramach przygotowań do EURO 2012, wzbudził zachwyt firm budowlanych. Nie przeczuwały wówczas, że dla wielu z nich zakończy się katastrofą.

Ministerstwo uznało ubiegły rok za udany dla programu budowy dróg. Np. powstało w tym czasie 78,5 km autostrad, w tym 37,3 km to odcinek A1 Stryków - Tuszyn o wartości 1,4 mld zł oraz 41,2 km autosdtrady A4 na odcinku Rzeszów - Jarosław za 2,7 mld zł. Ministerstwo podkreśla przy tym, że doczekaliśmy się w końcu pierwszej pełnej autostrady - A4 do granic niemieckiej i ukraińskiej. Korzystać też już można z obwodnic Brodnicy, Bełchatowa i północnej Lublina, z nowych dróg na odcinkach S8 Wiśniewo - Mężenin, S7 Miłomłyn - Ostróda. Dla firm budowlanych bardziej interesujące są jednak te inwestycje, na które są już umowy i te, które wkrótce mają wejść na rynek przetargów.

Podpisane umowy na budowę dróg w Polsce

W 2016 doszło do podpisania umów na budowę dróg o łącznej długości 263,7 km, a wartość tych kontraktów wynosi 10,5 mld zł.

Dla zainteresowanych, gdzie będzie ruch w drogowym biznesie, chodzi o:
• A1 odc. H, węzeł Zawodzie – węzeł Woźniki – 16,7 km, 634,2 mln zł;
• S3 w. Niedoradz – droga wojewódzka nr 283 – 17,3 km, 228,7 mln zł;
• S5 Wronczyn – Radomicko – 34,6 km, 834,5 mln zł;
• S5 Radomicko – Kaczkowo – 28,7 km, 845,3 mln zł;
• S6 obw. Koszalina i Sianowa wraz z S11 w. Bielice – Koszalin Zachód – 20,1 km, 792,5 mln zł;
• S7 Lubień – Rabka – 16,7 km, 2 350,3 mln zł.
• S8 Radziejowice – Przeszkoda – 9,9 km, 421,1 mln zł;
• S8 Wyszków – gr. województwa – 38,5 km, 1352 mln zł;
• S17 Lubelska (Warszawa) – Garwolin – 36,9 km, 1243 mln zł;
• S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe – 16 km, 1089 mln zł;
• obwodnica Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej 50/79 – 9 km, 364 mln zł;
• obwodnica Sanoka w ciągu drogi krajowej 28 – 6,7 km, 206,3 mln zł;
• obwodnica Bolkowa w ciągu drogi krajowej 3 i 5 – 5,7 km, 87,9 mln zł oraz
• obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej 73 – 6,9 km, 95,5 mln zł.


Budowa dr&oacute;g w Polsce - podpisane umowy, stan na koniec 2016 roku
Budowa dróg w Polsce - podpisane umowy, stan na koniec 2016 roku
Fot.: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Budowa dróg w II etapie postępowania przetargowego

Tu nie ma jeszcze podsumowania wydatków, bo wiadomo, że inwestycja jest tyle warta, na ile opiewa oferta. Przed wyborem generalnych wykonawców są drogi, których łącznie jest 313,8 km. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) może na nie przeznaczyć ponad 12 mld zł:

• A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki o długości 14,8 km;
• S1 Pyrzowice – Kosztowy, odc. Pyrzowice – Podwarpie – etap III, długości 9,7 km;
• S3 Kijewo – Rzęśnica (wraz z węzłem) o długości 5,3 km;
• S3 Brzozowo – Miękowo – Rzęśnica o długości 26,2 km;
• S7 Warszawa – Grójec o długości 29,3 km;
• S7 Napierki – Płońsk o długości 71,2 km;
• S14 Zachodnia Obw. Łodzi o długości 28,4 km;
• S17 Warszawa w. Zakręt – Warszawa w. Lubelska, 4,5 km;
• S19 Kraśnik – Lasy Janowskie (gr. woj), 32,9 km;
• S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, 6,6 km;
• S61 Suwałki – Budzisko (gr. państwa), 24,6 km;
• obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego, 17,9 km; • obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, 6,4 km;
• obwodnica Niska i Stalowej Woli, 15,3 km;
• obwodnica Inowrocławia – Etap II, 4,9 km;
• obwodnica Iłży, 7,2 km;
• obwodnica Kępna Etap II, 6,8 km;
• przejście przez Legionowo – Etap III, 1,8 km.

Przetargi na budowę dróg krajowych

Przybywa autostrad i dróg ekspresowych, ale nie zapomina się też o drogach krajowych. W 2016 r. pojawiły się przetargi na drogi znajdujące się na północnym wschodzie Polski:

• S61 odc. koniec obw. Suwałk - Budzisko (gr. państwa) z obw. Szypliszek 24,2 km;
• S61 odc. obw. Szczuczyna (druga jezdnia) 6,6 km;
• S61 odc. m. Szczuczyn – w. Ełk Południe 23 km;
• S61 odc. w. Ełk Południe – w. Wysokie 24 km;
• S61 odc. w. Wysokie – m. Raczki 20 km.

Inwestycje drogowe w II etapie przetargu
Inwestycje drogowe w II etapie przetargu
Fot.: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Planowane przetargi na budowę dróg

Dla firm, które specjalizują się w budownie dróg, lub tym, które chcą zaistnieć na tym rynku, ważne są też planowane inwestycje. Trudno jednak prognozować, kiedy te zadania zmaterializują się w postaci ogłaszanych przetargów, bo przekazanie do realizacji (takiego określenia używa MIB) może oznaczać różny poziom przygotowania takiego zadania, z zerowym włącznie. Na tym etapie jest 356,8 km dróg, na które planuje się wydać ok. 19,1 mld zł.
Przetargi na budowę dróg, które są planowane:
- odcinek pomiędzy Szczuczynem a granicą państwa w Budzisku (z wyłączeniem obw. Suwałk)
- ostatni odcinek dla Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn
- S3 Bolków – Lubawka o długości 31,4 km Przygraniczny odcinek zapewniający spójny ciąg S3
- S1 Bielsko-Biała – gr. państwa (tzw. obejście Węgierskiej Górki),
- S1 Pyrzowice – Kosztowy, odc. Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa drogi krajowej nr 1)
- S1 Kosztowy – Bielsko-Biała o łącznej długości 56 km i wartości wydatków na realizację 5,3 mld zł
- A1 Tuszyn – Częstochowa o długości 80,6 km Ostatni brakujący fragment autostrady A1.

Drogi zaplanowane do realizacji
Drogi zaplanowane do realizacji
Fot.: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. (z perspektywą do 2025 r.) został przyjęty uchwałą Rady Ministrów we wrześniu 2015 r. Programu określa trzy limity finansowe:
• 107 mld zł dla nowych zadań inwestycyjnych;
• 14,5 mld zł dla zadań rozpoczętych na podstawie pierwotnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015;
• 46,8 mld zł dla środków budżetu państwa przeznaczonych na zadania GDDKiA.

Ministerstwo podaje, że łączna wartość wszystkich zadań w Programie szacowany jest na 200 mld zł, czyli jest niemal dwukrotnie wyższa niż limit środków 107 mld zł przeznaczonych na jego realizację. Tymczasem do rozdysponowania pozostało już tylko 14,15 mld zł. Inwestycje w ramach Programu są finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego. Obecny stan zadłużenia KFD wynosi 67,7 mld zł, z czego wymagana spłata kapitału wynosi 50,2 mld zł, natomiast odsetki wynoszą 17,5 mld zł. Harmonogram spłat zadłużenia rozłożony został do roku 2046.

– Pieniędzy zostało już bardzo mało, dlatego Program Budowy Dróg Krajowych będzie zaktualizowany, będziemy szukać możliwości jego finansowania – powiedział na konferencji prasowej Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa, odpowiedzialny za autostrady i drogi. – Do końca lutego musimy również dostosować ten program do Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Ale zapewniam, że żadne zadanie z programu budowy dróg nie zostanie skreślone, zastanawiamy się tylko nad ustawieniem kolejności poszczególnych inwestycji. Priorytetem jest na pewno dokończenie A1, S1 i S3.

Czytaj dalej:
  • 1
  • 2
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
ZPR Media S.A.:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Architektura i budownictwo:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Wideo:
Zakupy:
Miesięcznik: